Kurtisering, beskyttelse og høflighed

Porta-Bandeira (flagbærer) og Mestre-Sala (ceremonimester) er figurer i karnevallet i Rio. Der er flere teorier om deres oprindelse, der går helt tilbage til Afrika og da Brasilien var koloniseret af Portugal. Nogle forskere siger, at oprindelsen for parrets dans var en del af ægteskabets ritualer, praktiseret af unge afrikanske piger og drenge. Dette var en del af forberedelsen til ægteskabets tvists. Deres danse evner er et udvælgelseskriterium hvad angår deres status.

Andre teorier peger på begravelsesritualer fra det kolonilaserede Afrika, hvor farvede fragmenter af klude var bundet til en træpæl, der identificerede den døde mands stamme. Senere, i det 18. århundrede, begyndte slaverne at efterligne de elegante baller, der var blevet importeret fra franske hoffer som portugiserne holdt i Brasilien i kolonitidens dage.

Eksperter siger, at dette par formelt blev indført i samba paraderne i Rio i midten af 1930’erne. Parret bestående af Porta-Bandeira (fanebærer) og Mestre-Sala (ceremonimester), præsenteres ved hjælp af kostumer, der repræsenterer adelen i det attende århundrede, med en overdrevet udsmykning. Historisk set, blev parret til i koloniseringsperioden, da den portugisiske domstol indførte fastalavn/karneval i fazendaernes hovedsæder.

Optegnelser viser, at der under sådan et karneval, var et par slaver, som på afstand observerede hvad der foregik og kopierede de gallaklædte gæsters bevægelser. Som årene gik, tog de sorte karnevalet til sig og efterligningen af deres herremænd, baroner og baronesser, var en hån. Denne leg appellerede til alle og blev siden hen til en tradition for karnevalet og parret blev senere døbt Porta-Bandeira og Mestre-Sala. I sambaskolens parade laver Porta-Bandeira og Mestre-sala en særlig præsentation til dommerjuryen, for at sambaskolen opnår den bedst mulige bedømmelse. Parrets bløde/blide dans, de obligatoriske trin som nikken (hilsen), vendinger og halve drejninger bliver bedømt.

Derudover vurderes de på harmonien imellem dem, deres integration af trinnene, mestre salas kurtisering, beskyttelse og høflighed overfor porta bandeira og symbolet for hele sambaskolen, nemlig flaget. Porta bandeira bedømmes på hendes præsentation, at hun bærer flaget uden at lade det krølle eller at det rammer hendes krop, at hun gør det graciøst og med lethed samt responderer på mestre salas kurtiseren.

Parrets tøj skal være i skolens farver, men skal også være velegnet til deres præsentation. Det skal sidde godt, være vellavet og meget luksuriøst og må ikke hæmme bevægelserne. Parret må ikke vende ryggen til hinanden på samme tid ej heller hverken tabe eller miste en tøjdel eller en af deres rekvisitter (hatte, sko, fjerpragt, flag) også selvom der er tale om et uheld. Udover det først valgte par mestre sala og porta bandeira, er der også andre par i paraden. De tjener til at træne andre medlemmer/funktioner af skolen i tilfælde af uforudsete hændelser og sikre fremtidens generationer, skønhed og kvalitet.

De andre pars funktion er desuden at vikariere for det primære par, i tilfælde af arrangementer, der falder på samme dato, som f.eks. fester eller præsentationer inden eller uden for landet.