Samba Perkussion instrumenter

Samba er en brasiliansk musikgenre. I Brasilien er samba er den mest udbredte musikgenre af afrikansk ophav. Centrale instrumenter i sambamusik er pandeiro, cavaquinho, guitar og en række percussionsinstrumenter. Ordet “samba” antages at stamme fra angolanske ord “semba”, der er navnet på en traditionel dans. Her kan du læse og høre lidt om de forskellige instrumenter, som der bliver brugt inde for samba genreren.

Agogo - Apito - Berimbau

Agogo

Agogoen (koklokke) findes med 2, 3, 4 eller 5 klokker. Den mest almindelige er den dobbelte. Den bruges i mange brasilianske rytmer og stærkt forbundet med religiøst musik.

Den giver batucada toner og melodi og den mest berømte agogo stykke er fra “the Imperio Serrano Samba School”.

Agogo spilles ved både at slå med en stik på klokkerne og klemme de to klokker mod hinanden.

Apito

Den traditionelle brasilianske samba fløjte er en 3 tone fløjte lavet af træ. Ægte træ samba fløjter lyder meget højt og kan høres nemt over 30 eller 40 trommeslagere.

Fløjten bruges til at fange opmærksomheden af batariaet og til at regulere hastigheden af samba band, start, stop, breaks. En 3 tone samba fløjte kan også bruges som et instrument i sin egen ret.

Fløjten bruges af orkestrets leder for at få bateriaets opmærksomhed.

Berimbau

Berimbau er et flitsbuelignende instrument med én streng spændt ud af en træbue. Strengen anslås med en træpind. Man har en caxixi, et rasleinstrument lavet af en flettet beholder med små sten eller lignende, i samme hånd som pinden, så man også kan lave en raslelyd.

Tonehøjden kan varieres ved at afkorte strengen med en sten eller en mønt, man kan således lave glidetoner. Lyden forstærkes af en kalabasfrugt fæstnet til buen.

Cavaquinho - Caxia - Claves

Cavaquinho

Et ukulele-lignende instrument) en lille kvartguitar med fire strenge. Det eneste melodi instrument er det er tilladt i et bateria. Cavaquinhoen ledsager sang, Samba Enredo.

Caxia

Lyder meget som en lilletromme, men er lysere.
Minder meget om lilletromme, men meget lysere (glem ikke at al den brasilianske musik bliver spillet på gaden, så musikerne må gå med dem!). Det er disse musikere der “styrer” groovet.

For det meste er den i aluminium. Caixas findes i forskellige størrelser: fra 12″ x 6cm til 14″ x 15cm.

En meget speciel caixa er “malacachetaen”. I samba batucada spilles der med denne specielle caixa (12″ x 20cm) på “snare”-siden og trommen holdes ind mod skulderen.

Claves

Claves er to runde stokke af hårdt træ, der er ca. 15-20 cm lange og ca. 2-4 cm tykke. Den ene, den man slår på, holdes i venstre hånd. Den skal ligge langs med tommelfingeren og støttes af fingeren på de andre fingere. Man slå nøjagtigt midt på stokken, det giver den bedste og kraftigste lyd.

De to stokke har højst sandsynligt to forskellig klang. Rytmen strækker sig over to takter, mens de fleste andre instrumenter gentager den samme rytme takt efter takt.

Cuica - Ganza - Panderio

Cuica

En tromme med skind i den ene ende, indvendigt er der sat en pind fast i midten af skindet. Man gnider med en våd klud på pinden og får en spøjs lyd, der alt efter hvor hurtigt man gnider kan minde om en hund der gør eller knurrer, eller et æsel der vrinsker.

Tonehøjden ændres ved at presse skindet mere eller mindre med den anden hånd. For det meste er trommen lavet af metal

Ganza

Ganza er et rasleinstrument lavet af metalrør fyldt med sand eller hagl. Ofte er flere rør sat sammen. Man spiller ved at bevæge røret fra og mod kroppen.

Panderio

Pandeiro er en tamburin (den har skind og bjælder). Man spiller med den ene hånd, der er slag både med finger og hånden, samtidig med at man med den hånd der holder trommen dæmper skindet mere eller mindre

Reco reco - Repinique - Rocar

Reco reco

Bambusrør eller metal, med riller på tværs. Den holdes vandret i venstre hånd og højre hånd scraber med en tynd metalpind frem og tilbage. Hånden løftes ikke fra reco recoen under rytmen. Den grundlæggende rytme formes ud fra den jævne ottendedels-bevægelse ved at lave kraftige skrab på 2 og 4. Det kaldes en “balancerytme”, fordi den er modsat af sambaens grundlæggende betoning af 1 og 3. Læg mærke til at reco recoen og chocalhoen har modsatte rytmer.

Repinique

En metal tromme som er meget høj i tonen. Dette er lederen i batucada, og bruges til at starte og slutte rytmen. Den bruges mest til samba batucada og samba reggae.

Alt afhængig af rytmen bruges der en træ trommestik (samba batucada) eller to plastic trommestiks (samba reggae). ‘Repenique findes i aluminium og i træ og er i størrelse fra 8″ x 25cm (bacurinha) til 12″ x 30cm.

Rocar

Sammen med caixaen er de sammenhængen mellem surdoen og andre instrumenter. Deres lyd minder om “hi-hat” på et trommesæt. I vore dage i Brasilien bruger samba skolerne chocalhos fordi lyden er højere.

Normalt er chocalhos i første række i paraderne. Man kan sige at de er front linien sammen med pandeiro og cuica. For det meste må musikeren både spille instrumentet og lære koreografien som er lavet specielt til chocalhos.

Surdo - Tamborim - Timbau - Triangel

Surdo

Det største instrument, og “bassen” i den brasilianske musik. Surdo’en markerer grundpulsen i musikken, og sørger for at hele orkestret holder rytmen.

Hele rytmen er baseret på tre typer af surdo: sudo de primeira (første surdo); surdo de segunda (anden surdo) og surdo de terceira (tredje surdo). Caixasen tager sig af drivkraften i batucadaen og repiniques er bindeledet mellem dem. Disse tre instrumenter er ansvarlig for at baterianen svinger.

Den bæres i en rem over skulderen, og man slår med en kølle med den ene hånd, mens den anden hånd

Tamborim

Tamborinen har en meget vigtig opgave med at give farve til rytmen og lave fylde under batucadaen. Er en lille ramme tromme (6″), som er stemt meget højt i tonen. Tamborinen arbejder altid i sektioner (mere end en instrument pr. gruppe).
De kan sammenlignes lidt med blæseinstrumenterne i et big band. De tager sig af farven og fylden i batucadaen.
Spilles med en trommestik af træ i langsom samba eller en trommestik af plastik med mange fingre i en samba batucada. Den mest spændende tamborinrytme er “tamborim virado” som spilles af Sambistas under karnevalet i Rio de Janeiro.

Timbau, Timbal, Timbas

Instrumentet er det nyeste i samba percussion familien, og det blevet meget almindelig at bruge Timbas til at spille Samba Reggae. Dette instrument blev brugt til at spille “Samba Baiano” eller “Samba Duro” i Bahia.
Omkring 1990 introducerede en gruppe ved navn “Timbalada” dette instrument. Dens teknik er tæt på djambens teknik, hvilket også gør instrumentet meget populær i Europa.

Triangel

Trianglen er metalstang, som er bøjet som en trekant. Matallet er på moderne triangler ofte af stål. Trianglen ofte holdt med hånden, sådan at en side kan bliver dæmpet ved hjælp af fingerne sådan at tone forandres. Den ene af vinklene på trianglen er åben, så enderne ikke rører hinanden. Dette gør at instrumentet ikke er stemt i en tone. Det er enden ophængt i en snor fra et af hjørnerne eller holdt med handen. Man slå normalt på den med en metalpind, hvorefter den giver en høj ringende tone.

Trianglens oprindelse er ukendt, men en række malerier fra middelalderen viser engel, som spiller på triangel. Hvilket kan tyde på at instrumentet har spillet i rolle for kirken dengang.