Dirigent – Diratoria – El Maestro

Den musikalsk leder – eller “ham der står foran med fløjten og giver håndtegen”

Dirigentens rolle er muligvis en af de sværeste at meste, og vel nok en af de vigtigste led i en Sambaskole. Det kræver stor rytmisk og musikalsk indsigt og meget toldmodighed.

Det er her musikken startes, stoppes, variere og blandes med break osv.
Det er også her sammensmeltningen imellem dansk og musik styres, så det er en krævende rolle, som kun få mestre. Fingertegn, øjen kontakt og konstant koncentration kræves. Mange maestros kan i øvrigt meste næsten samtlige instrumenttype der findes af brasilianske percussion instrumenter.

Nogle skoler bruger kun en musikalsk leder igennem det hele, andre skifter ved stilskift, eksempelvis hvis batteriaet går fra Batucada over til Samba reaggae. Det kommer helt and på hvem der har bedst indsigt og bedst til at styre. Det samme gælder musikkere som kan skifte instrument når der skal spilles en anden rytme.

Mester Michael Åbye

Igennem de sidste 30 år hvor København har haft sit eget Karneval er der kun en, som står frem som den sande mester over alle. Og betegnelsen “mester” (lære) bliver ofte brugt i sammenhængende indenfor andre brasilianske kulture så som capoeira. Det er uden tvivl Michael Åbye.

Michael var med til at starte Danmarks første Sambaskole Kolobri der eksisterede i 10 gode år, skaberen af Slagtøjs orkesteret Slagkraft, og en stor slagtøjs underviser af høj karat. Mange har lært det basiske fra Michael og endt op med at selv undervise senere hen. Men det er Michaels enorme livsglæde der altid smitter af og som skaber ekstrem meget glæder for mange mange mennesker. En af dansk samba kulturs nøgle figurer.

Samba fløjten (Apito) bruges nogle gange for at få batteriaets opmærksomhed. Den oprinelige Brasilianske sambafløjte som er lavet af træ hedder Apito, men bruges mest ved små orkestrer. Ved de helt store batteriaer bruges en fløjteaf metal, da den skære lige igennem lydmuren af samtlige instrumenter. Fløjten bliver også brugt til at skubbe, og vise takt i rytmen.

Maestro Michael Åbye

  • Cavaquinho er en lille guitar med 4 strenge. Det er det eneste melodiske instrument som bruges i et Bateria.

    Cavaquinho
  • Apito’en (fløjte) spiller en central rolle i batucadaen. Bruges af dirigenten »Mestre de Bateria« til at lede sambistas, for at signalere breaks (pauser) i løbet af en samba.

    Lille men stor rolle
  • Trianglen er en af de ældeste instrumenter i samba percussion familien. Instrumentet stammer helt tilbage fra omkring middelalderen.

    Det ældeste instrumentet
  • Pandeiro’en er det nationale instrument i Brasilien, men er for stille til at blive anvendt i et Bateria, og bruges mere for pagode, og samba i små grupper.

    Nationalt instrument
  • Caxiaen (lilletrommen) kendes også som ‘tarols’ eller ‘malacachetas’

    Mere end et navn
  • Den stille og rolige samba (blød samba) kaldes pagode.

    Blød Smaba
  • De to eneste slag instrumenter der giver sambaen “toner” er Agogo og Cuica.

    Toner